عاشقان ولایت

عاشقان ولایت

به طور کلی جنگ نرم را می توان انعکاس کاربرد قدرت نرم و تهدید نرم دانست . کشورهایی که از ابزارهای تولید قدرت نرم برخوردارند ، قابلیت هایی دارند که می توانند قدرت نرم را به تهدید نرم و آن را به جنگ نرم تبدیل کنند . بنابراین برای فهم دقیق تر از اصطلاح جنگ نرم ، محتاج شفاف کردن تعریف دو اصطلاح دیگر یعنی قدرت نرم و تهدید نرم هستیم .

قدرت نرم :

جوزف نای محقق برجسته روابط بین الملل برای نخستین بار اصطلاح قدرت نرم را در مقاله ای در نشریه آتلانتیک در مارس 1990 مطرح کرد . از دیدگاه نای در قدرت نرم بر خلاف قدرت سخت مخاطب نه از روی اجبار و اکراه بلکه با رضایت مندی تن به قدرت جدید داده و خواسته های قدرتمند را اجابت و اجرا می کند . در واقع ، قدرت نرم به جای تحمیل و ناگزیر کردن مخاطبان ، آنان را متقاعد و همسو می سازد و هر نوع مانع یا انگیزه مقاومت ملی ، اخلاقی ، حیثیتی ، هویتی و ... را از ذهن مخاطب باز می ستاند .

تهدید نرم :

مفهوم تردید نرم بیش از آنکه مفهومی وارداتی باشد بر اساس ضرورت های کشورمان و بیشتر در ادبیات استراتژیک آن ساخته و پرداخته شده و بیشتر متوجه حوزه های فرهنگی و سیاسی است . تهدید نرم را می توان با دو معیار اساسی از تهدید سخت بازشناخت . اولین معیار غیر خشونت آمیز بودن روش تهدید و معیار دوم نرم افزاری بودن پیامد تهدید است . بنابراین چنانچه تهدیدی از سوی عامل آن به روش غیر خشونت آمیز اجرا گردد و پیامدهایی ناشی از آن نیز نرم افزاری باشد ، تهدید نرم نامیده می شود .

مهمترین ویژگی نرم تهدید نرم که نسبت به تهدیدات سخت ، ویژگی ممتازی نیز به شمار می رود ، حقوقی بودن ، عرفی بودن یا قانونی بودن فعالیت ها و اقدامات است . بر این اساس ، در تهدیدات نرم اغلب آسیب رساندن به طرف مقابل با روش و ابزارهای علنی صورت می گیرد . این مسأله موجب می شود تا بازیگر مورد تهدید به جای درک تهدید اقدامات طرف مقابل را وضعیتی عادی و گاه مثبت ارزیابی نماید .

در تهدید نرم عامل تهدید به دنبال فراهم کردن الگوهای اقناعی است و تلاش می کند که مخاطب را به گونه ای تحت تأثیر قرار دهد که ترجیحات و اولیت های خود را مطابق خواسته های عامل فهم و درک نماید . این هدف از یک سو از طریق تأثیرگذاری بر افکار به وسیله باورسازی و الگوپردازی و از سوی دیگر از طریق باور سوزی و مسخ الگوهای رایج انجام پذیرد . تهدیدات نرم بدون منازعه و لشگرکشی فیزیکی انجام می پذیرد و می کوشد موجب دگرگونی در هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی و خلق الگوهای جدیدی گردد که با الگوهای رفتاری نظام حاکم تعرض دارند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ پنج شنبه 22 تير 1391برچسب:, ] [ 20:47 ] [ فدایی ولایت ] [ ]
درباره سايت

در این ایام غبارآلود فعلی و عیان نبودن حق از باطل قصد داریم با یاری گرفتن از خداوند متعال و استعانت از حضرت ولی عصر(عج) و رهنمودهای مقام معظم رهبری در کنار دیگر عزیزان چراغ راهی باشیم برای جوانان این مرز وبوم انشاءالله
نويسندگان
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عاشقان ولایت و آدرس ashora-velayat.LXB.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





امکانات وب

ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 602
بازدید کل : 78694
تعداد مطالب : 158
تعداد نظرات : 35
تعداد آنلاین : 1